پویندگان دانش

مرزهای دانش را خواهیم شکافت...

پویندگان دانش

مرزهای دانش را خواهیم شکافت...

به نام خدا

 

درس روش تحقیق و مرجع شناسی

 

نگارنده: طاها رحمانی

پایه هفتم

موضوع: همه چیز پیرامون مدل استعداد بالقوه کارآفرینی کروگر

دبیرستان: علامه حلی 9(دوره اول متوسطه)

 

استاد راهنما: آقای محمد سجاد مزینی

 

 

 

 

 

 

 

آذر 1396

چکیده

       از آنجا که مفهوم کارآفرینی بطور کامل در ایران ثابت نشده است، مطالعه­ی آن نقش مهمی را در رونق اقتصادی کشور ایفا می­کند. همچنین ناشناخته بودن این موضوع مسبب آن است که در مقالات مربوط به این حوزه را جستجو کنیم. به زبان ساده تر ما در منابع معتبر مربوط به موضوع مقاله را جستجو کرده و مطالب کارآمد را مشخص­کردیم و از ابزار فیش­برداری جهت حصول نکات اقدام کردیم. دنیای امروزی با سرعت بالایی در حال توسعه و ترقی است و اندکی درنگ می تواند ما را از پیشرفت بازدارد. کارآفرینی واژه­ای است که آن را می­توان به فرصت­جویی،ریسک­پذیری، ارزش­آفرینی، محدود نشدن به منابع موجود، بهره­وری از فرصت ها و اهداف تفسیر کرد.اما اگر نگرش خود را به معنی لغوی کارآفرینی سوق دهیم، آن را می­توانیم به خلق یک حرفه یا شغل معنی کنیم. حال اگر کمی عمیق­تر به لغت کارآفرین بیندیشیم می­توانیم نتیجه بگیریم که کارآفرین کسی است که برای اعضای جامعه اشتغال­زایی کند. اکنون اگر نگاهی کلی به دنیای امروزی بیندازیم، به نتایج جالبی می­رسیم.به مراتب در بعضی از مناطق دنیا مانند کشور­های جهان اول و دوم مشاغل متنوع­تر و بیشتری نسبت به جهان دوم و نیز در جهان دوم مشاغل پشرفته­تری نسبت به جهان سوم وجود دارد. همچنین در کشور­های جهان سوم از جمله ایران، فقیرنشینان بیشتری را نسبت به افراد متوسط و یا ثروتمند جامعه شاهد هستیم. بنابراین می­توان گفت در جوامعی که روی کارآفرینی و کارآفرینان هدف­گذاری نمی­کنند یا آن­ها را دست کم می­گیرند فقر و بیکاری بیداد می­کنند. علاوه­بر این کارآفرینی یک توانایی است که در ذات تمام افراد وجود دارد؛ اما بصورت یک استعداد بالقوه که افراد از این ویژگی نا­آ­گاهند. علم روانشناسی، علمی است که از روی رفتار به شناخت ذهنیات، افکار و استعداد­ها می­پردازد. برنارد کروگر یکی از انسان­های موفقی بود که توانست از توانایی­های خود استفاده کند، به عبارتی آن را بالفعل کند.

کلمات کلیدی:استعداد بالقوه و بالفعل،کمپانی کروگر،کارآفرینی،برناردکروگر،فقر،والت­دیزنی، نظریه­های کارآفرینی

 

 

 

 

 

مقدمه

    آیا تا به حال فکر کرده­اید چرا گاهی بعضی از انسان­ها یا کمپانی­ها و سازمان­ها در شرایطی نامتعادل به موفقیت می­رسند اما خیلی­ها از موفقیت باز می­مانند؟یا اینکه [1]برنارد کروگر کیست و چگونه در شرایطی که فقیر بودند توانست کمپانی کروگر را تأسیس کند و فروشی میلیاردی داشته باشد؟ همه­ی ما استعداد­هایی داریم که از آنها بی­خبریم و اگر آنها را بشناسیم بیشتر مشکلات ما از جمله بیکاری و فقر از بین خواهد رفت. حال این سوال پیش می­آید که چرا در اقصی­نقاط جهان یکی از مشکلات اصلی جامعه بیکاری و فقر است؟کارآفرینی همان­طور که از نامش پیداست تولید کار برای اعضای جامعه است؛ اما در بعضی نقاط دنیا آنطور که باید مورد توجه قرار نمی­گیرد. بدیهی­است که اگر کار نباشد فقر جایگزین آن می­شود.

        بسیاری از منابع پیشین اینگونه هستند کارآفرینی باعث پیشرفت در زندگی،[2]تکنولوژی،علم و درکسب و کارمان می­شود.حتی ما می­توانیم تغییراتی ایجاد کنیم که اولین بنیان­گذار آن ایده و تحول در شغل و زندگی شویم.مشاغلی که  در آن­ها کارآفرینی و خلاقیت وجود نداشت از بین رفته­اند مانند معرکه­گیری که تا چند سال پیش در بعضی کشور­ها رواج داشت.اما رفته­رفته قوانینی تصویب شدند و امکانات تفریحی مانند باغ­وحش­ها، شهربازی­ها و به خصوص سیرک­ها که با حیوانات بیشتر و متنوع تر، نمایشی هیجان­انگیز­تر و متفاوت­تری را نشان می­دهند. در زمان­های قدیم مردم اطلاعات کمی از استعداد­هایشان داشتند؛ آنها را نمی­شناختند و یا اگر هم می­شناختند، نمی­دانستند که چگونه از آنها استفاده­کنند؛ اما امروزه با اطلاعاتی که علم روانشناسی در اختیار ما قرار داده ما به­راحتی می­توانیم توانایی­ها را شناسایی و در پیشرفت تکنولوژی و ارتقای سطح آگاهی در زمینه­ی کارآفرینی بکار گیریم.تا به­حال پژوهش خاصی درمورد بررسی و یا تحلیل علت موفقیت برنارد هنری کروگر صورت نگرفته است؛ ما سعی براین داریم که در این مقاله به ضرورت کشف استعداد بالقوه و بالفعل کردن آن و تاثیر استعداد­های ذاتی که خداوند در وجود ما نهاده­است و بررسی و تحلیل نحوه­ی بکارگیری کروگر از استعداد­هایش در کارآفرینی بپردازیم.

 

 

 

 

ادبیات تحقیق

1_استعداد بالقوه : همان­طور که از نامش مشخص است نوعی استعداد است که افراد از وجود آن خبر ندارند و از آن نمی­توانند بهره ­بگیرند در واقع مانند نیرویی در سرشت انسان­ها است که مورد استفاده قرار نمی­گیرند.

2_[3]کارآفرینی : با وجود اینکه تقریبا سیصد سال است که برخی را کارآفرین لقب می­دهند اما با توجه به دریافتی که دنیای امروزی از این کلمه دارد شاید قریب به یک سده باشد که کارآفرینی مورد استفاده­ی بشر قرار می­گیرد.البته نکته­ی مهم اینجاست که کارآفرینی یک علم است. واژه­ی کارآفرین را ابتدا اقتصاد­دانانی مانند ریچارد­ کانتیلون و [4]آدام اسمیت بکار برده­اند([5]سایت متمم،1396). البته که با وجود دانشمندان بزرگی همچون ژوزف شومپیتر تعاریف متفاوتی برای کارآفرینی بوجود می­آید که ما به بررسی چند نمونه از این تعاریف می­پردازیم:

­1_2_نگاه "[6]وسپر" به کارآفرینی : وسپر در کتاب خود به توصیف و تحلیل کسب و کارهای جدید می­پردازد و نکته­ی مهمی را برای ما یادآور می شود که آن ارزش­آفرینی است. در واقع می­گوید شرکت کوچکی که برای فقط پنج نفر اشتغال­زایی می­کند اما نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارد قطعاً بهتر است از کسب و کاری که باعث ایجاد شغل برای هزاران نفر می­شود اما نقش بسیار محدودی در حوزه­ی اقتصاد دارد(متمم،1396). در نهایت با توجه به دیدگاه وسپر می­توان گفت کارآفرین کسی است که ارزش می­آفریند.

2_2_کارآفرینی در نظر "[7]ریچارد کانتیلون" : ریچارد مفهوم کارآفرینی را در ریسک کردن می­دانست. در حقیقت کانتیلون نظم دادن به کسب وکار وپذیرش خطر انجام این کار را کارآفرینی می­نامد.خطری که به امید بهره­وری انجام شود(متمم،1396). حال با توجه به نگرش کانتیلون می­توان نتیجه گرفت که کارآفرینی ریسک سازمان­دهی به یک کسب و کار است.

3_2_تعریف کارآفرینی از منظر "[8]هوارد استیونسن" : کارآفرینی ازدیدگاه استیونسن تعقیب فرصت­هایی است که فراتر از منابعی هستند که در دسترس است. در نظریه­ی استیونسن دو مفهوم وجود دارد: یکی فرصت­طلبی و دیگری محدود نشدن به منابع موجود. شاید بتوان نتیجه گرفت که در نظر هوارد ایجاد مسیر­های جدید در اقتصاد و محیط کسب و کار اهمیت ویژه­ای دارد. البته این را هم باید اضافه کرد که استیونسن در شرایطی نظریه­ی خود را ارائه داد که کارآفرینی را برابر با اختلال شخصیتی و خطر­پذیر بودن بیمارگونه می­دانستند(متمم،1396). اکنون با توجه به درک هوارد از کارآفرینی می­توان نتیجه گرفت که مفهوم کارآفرینی را پیشرفت تشکیل می­دهد. حال این پیشرفت می­تواند در مباحث کاری باشد یا موضوعات دیگر.

4_2_نظریه ی"[9]ریچارد گوردون بتی" درمورد کارآفرینی : گوردون در کتاب خود کارآفرینی را متمرکز شدن بر اقدام معنی می­کند. البته او درباره­ی کارآفرینان نیز اظهار نظر کرده­است. چنانچه می­گوید آنها در هر شرایطی و در هر مکان و زمان اگر با چالشی روبرو شوند راه­حل را در اقدام کردن می­بینند و با ایجاد کسب و کار تلاش می­کنند نسبت به معما واکنش نشان دهند(متمم،1396).

5_2_تعریف کارآفرینی از دیدگاه "[10]ژوزف شومپیتر" : ژوزف عصاره­ی کارآفرینی را با ادراک و بهره­وری از فرصت­ها بیان می­کند. البته که تعاریف دیگری را برای کارآفرینی در نظر می­گرفت. به عنوان مثال بر این تأکید داشت که کارآفرینی احیای اقتصاد و سازمان­ها است. علت تعاریف متفاوت برای کارآفرینی از شومپیتر وارد شدن او به عرصه­ی سیاست بود. امّا نگرش ژوزف به کارآفرینی صرفاً احیای [11]اقتصاد و تشکیلات نبود؛ او ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهوم جستجو و ایجاد فرصت در نظر می­گرفت. پدر علم کارآفرینی برای ارتباط میان[12]نوآوری و کارآفرینی ارزش بسیاری قائل می شد. او پنج متد نوآوری را مطرح کرد(متمم،1396) :

1_5_2_تعریف یک کالای نوین

2_5_2_استفاده از یک متد نوین جهت تولید یک محصول قدیمی

3_5_2_خلق یک بازار برای یک محصول موجود

4_5_2_اکتشاف و به­کارگیری از یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه

5_5_2_ایجاد یک بافت مدرن برای یک تکنیک موجود

در کل ما نمی­توانیم تعریف مشخصی را برای کارآفرینی بیان­کنیم. اما براساس دانشمندان خبره کارآفرینی می­توان تعاریف[13]ارزش­آفرینی، ریسک­کردن، تمرکز بر­اقدام و فرصت را اصلی­ترین و مهم­ترین تعاریف مطرح شده دانست.

3_کمپانی کروگر: مجله­ی اقتصاد کمپانی کروگر را به­طور خلاصه اینگونه تعریف می­کند: «کروگر نام یک کمپانی موفق در زمینه­ی خرده­فروشی سوپرمارکت زنجیره­ای درآمریکا است که توسط برنارد کروگر در سال 1883 در [14]سینسیناتی [15]اوهایو، ساخته­شد. در واقع کروگر بزرگترین فروشگاه زنجیره­ای خواربار و دومین خرده­فروش این محصولات از منظر حجم­فروش در آمریکا است. در کل در آمریکا بعد از [16]والمارت دومین خرده­فروش عمومی است.تاکنون کروگر 3619 فروشگاه را بصورت مستقیم یا از طریق زیرمجموعه­هایش اداره می­کند. مرکز اصلی این کمپانی در مرکز شهر سینسیناتی واقع شده اما در اغلب ایالات دارای فروشگاه­هایی از جمله سوپرمارکت، هایپرمارکت،فروشگاه رفاه و بازار جواهرات می باشد»([17]مجله دنیای اقتصاد،1390).

4_ استعداد بالفعل : فعل در لغت به معنای انجام کار است. حال با توجه به مفهوم فعل می­توان گفت که استعداد بالفعل استعدادی است که مورد استفاده قرار می­گیرد؛ در واقع یک ویژگی است که در ذات انسان­ها نهادینه شده­است و مورد استفاده قرار می­گیرد.

5_روانشناسی : اگر فقط کمی به واژه­ی روانشناسی بیندیشیم درمی­یابیم که معنی این لغت شناختن روان یا روح و افکار انسان است. درواقع علم روانشناسی علمی است که به بررسی شخصیت و رفتار آدمی می­پردازد. در تعریف گفته­شده واژه­ی رفتار به چشم می­خورد. اما از آنجا که رفتار انسان نتیجه­ی تفکرات، تخیلات و احساسات آدمی است [18]روانشناسان و روانکاوان با شناخت رفتار انسان به شناخت ذهنیات بشر دست می­یابند(ماحوزی،1390).

6_ فقر : فقر مقوله­ای نیست که بتوان به­سادگی برای آن در جهان و در ادوار و موضوعات مختلف تعریف یکسانی را بیان کرد. اما می­توان مفهوم کامل­تری را نسبت به مفاهیم ارائه­شده برای آن مطرح کرد. با این حال علم اقتصاد همواره سعی بر این دارد که تعریف دقیق­تری را برای فقر ارائه دهد. اقتصاد مفهوم فقر را در مقدار دسترسی افراد به منابع مورد نیاز جهت برآوردن نیازهایشان می­داند(دنیای اقتصاد،1390).

7_نوآوری : در فرهنگنامه این لغت به معنای ابتکار، اختراع و ابداع است. نوآوری در واقع جریان دریافت یک  اندیشه­ی مبتکرانه است؛ در صورتی که این اندیشه قابلیت مبدل شدن به یک کالا، خدمت و یا روش­های نوین عملیاتی را داشته باشد(ندا زرین نگار،سیدجلال هاشمی،1396). همچنین [19]وات­من عقیده دارد که «یک نوآور،می­بایست تا حدی باز رفتار کند،بسیار تلاش و کوشش کند و مهم تر از همه مرتکب اشتباهاتی شود؛چراکه اگر افراد اشتباه نکنند به احتمال زیاد چیزی نخواهند یاد گرفت.»

8_برنارد کروگر : «برنارد هنری کروگر در یک خانواده­ی پرجمعیت مهاجر آلمانی در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو و در 24 ژانویه­ی 1860 متولد شده­است. او پنجمین فرزند از میان ده فرزند خانواده بود. این خانواده صاحب یک مغازه­ی خشکبار بودند اما برنارد مجبور شد که در 13 سالگی در جای دیگری کار کند تا کمک هزینه­ی خانواده باشد. او ابتدا به داروخانه­ای رفت و پس از مدتی به یک مزرعه­ی کشاورزی رفت. در سال­های بعد برنارد مجبور شد که چای را منزل به منزل بفروشد(farspahe[20]،1396)

[21]کارآفرین: با توجه به نظریه­های کارآفرینی ارائه شده توسط خبرگان کارآفرینی می­توان گفت که کارآفرین کسی است که با متمرکز شدن بر اهداف،ریسک­ارزش­آفریدن را بگونه­ای که همواره حس فرصت­طلبی را داراست، می­پذیرد. البته بطوری که هرگز خود را به امکانات موجود محدود نکند.

روش تحقیق

         تحقیقات ثابت کرده دنیای امروزی را به­سادگی نمی­توان به صورت کمی تحلیل کرد. به زبان ساده­تر پدیده­ها و اتفاقات جهان امروزی را آسان نمی­توان با آمار و اعداد بررسی و بیان­کرد . بنابراین ما آن را با میزان کیفیت یا به­طور کیفی می­سنجیم. روش مناسبی که می­تواند موضوعات را به صورت کیفی به ما نشان دهد روش کتابخانه­ای یا اسنادی است. البته قابل ذکر است که روش کتابخانه­ای حالت کیفی-کمی را دارد.همان طور­که از نام این روش پیداست، ما دلایل خود را از کتب و متون معتبر مربوط به این حوزه با سند و مدرک استناد می­کنیم. البته هدف اولیه مبنابر روش تحلیل تم و استفاده از نخبگان و اساتید خبره­ی کارآفرینی و برای ادای مطلب استفاده از([22]کدینگ)بود؛اما به­دلیل مشکلات زمانی قادر به انجام مصاحبه نبودیم و مجبور به استفاده از روش اسنادی شدیم.

      برای استفاده از هر روشی می­بایست ابزارهایی را بکار گیریم. در روش کتابخانه­ای یا اسنادی مهم­ترین ابزار"فیش­برداری"است.لازمه­ی استفاده از این ابزار این است که در منابع تأیید شدة مرتبط با مباحث نزدیک به هدف اصلی مقاله را جستجو کرده و مطالب مهم،کارآمد و ضروری را شناسایی و استخراج گردد. البته قابل ذکر است که در ابتدا از درستی منبع و ارتباط مطالب آن با هدف اصلی مقاله اطمینان کامل حاصل گردد و سپس جهت استحصال مطالب مورد نظر اقدام نماییم.

نتایج مقاله

       قبلاً گفته بودیم که چنانچه در اقتصادی اشتغال­زایی صورت نگیرد آن اقتصاد شکست می­خورد. حال اگر عبارت مذکور را با زندگی برنارد کروگر مقایسه کنیم با توجه به اینکه کروگر نیز قبل از چای­فروشی در خانواده­ای تهیدست زندگی می­کرد اما با استفاده از کارآفرینی و پیشنهاداتی که جهت شراکت با شرکت­های دیگر ارائه می­داد و اینکه به­درستی از فرصت­های پیش آمده استفاده کرد توانست یک کمپانی میلیاردی را راه­اندازی کند.

تشریح نتایج

      همانطور که ذکر شده است کروگر برای مخارج ناشی از نیاز­های خانواده مجبور به کار­کردن بود که برای درآمد بیشتر به ناچار چای می­فروخت. از طرفی اوضاع شرکت چای [23]امپریال، نامتعادل شد و مدیران و صاحبان این شرکت تصمیم گرفتند که کروگر را به­عنوان مدیر استخدام کنند.« طی مدتی که کروگر مدیر بود پیشنهاداتی را جهت شراکت با فروشگاه­ها ارائه می­داد اما مالکان و صاحب­منصبان این شرکت ایده­های کروگر را رد می­کردند. کروگر نیز هنگامی­که پیشنهادات خود را مردود ملاحظه­کرد از امپریال دوری­کرد وبرای خود مغازه­ی خواربارفروشی بازکرد(Hiddensecret[24]،1396). با توجه به اینکه فروشگاه بزرگ چای غرب دشواری ها و مصائب بسیاری داشت ، در دو سال باتلاش­های فراوان4شعبه­ی دیگر را با موفقیت افتتاح کرد. برنارد به­علت تولید محصولات متنوع فروشگاه­هایش را«کمپانی نانوایی و خواربارفروشی کروگر»نام­گذاری کرد اما پس از مدتی آن را به «کروگر» کوتاه کرد(Hiddensecret،1396). البته نکته­ی مهم در سرعت بالای پیشرفت کروگر است که آن را به استفاده از کارآفرینی مدیون است؛ چراکه توانست تا سال 1920، تعداد مغازه­هایش را به بیش 5500 برساند. همچنین ویژگی­های بارزی که فروشگاه­های این کمپانی موفق را از دیگر شرکت­ها متمایز می­سازد،ارزانی قیمت و یکپارچه و زنجیره­ای بودن آنهاست. کروگر در فروشگاه­های خود به پارکینگ اتومبیل اهمیت کمی نمی­داد. بطوری­که توانست در دهه­ی 1930 پرچم­دار فروشگاه­های دارای پارکینگ باشد. برنارد کروگر توانست به خوبی مفهوم کارآفرینی را با عملش همراه کند زیرا روشی جدید را جهت نظارت بر کیفیت مواد اولیه محصولاتش عرضه کرد. به گونه­ای که بنا به ارسال مسئولان خرید خود به مزارع کشاورزی کرد تا بتواند نظارت مستقیم­تری برروی چگونگی تولید مواد اولیه داشته­باشد.(دنیای اقتصاد،1396).

      قطعاً هرگاه کیفیت محصولات و خدمات یک [25]کنسرسیوم یا شرکتی افزایش یابد خریداران بیشتری برای آن کمپانی نسبت به تولیدکنندگان دیگر ایجاد می­شود. حال اگر مقدار خریداران افزایش یابد، نیاز به تولید کالای بیشتری است. کروگر همواره تلاش بر این داشت که محصولات باکیفیت­تری را به مشتریان ارائه­دهد. با افزایش مشتریان و کیفیت محصولات کروگر، برنارد جهت سامان­دهی به کیفیت محصولاتش سازمانی را با نام «شرکت غذایی وسکو»تأسیس کرد(دنیای اقتصاد،1396).«کروگر در سال1983کمپانی­های فروش خواربار«دیلون»در کانزاس را به همراه زیرمجموعه­هایش،کینگ­سوپرز،سیتی­مارکت،فرایز،بیکرز،ژربزوفروشگاه­های رفاه زنجیره­ای«کویک­شاپ»خریداری کرد. «بازارکروگر» زنجیره­ای از هایپرمارکت­ها است که در سال2004در کلمبوس، اوهایو افتتاح شد. همچنین در آن زمان چندین فروشگاه بزرگ ورشکسته­شده بودند.قالب این فروشگاه­ها براساس«بازار فرایز»بودکه هنوز هم درشعبه­ی آریزونای کروگرفعالیت می­کند. این فروشگاه­ها به مانند رقبای زنجیره­ای کروگر،یعنی میجر،سیرزگراند،سوپرکی­مارت،والمارت­سوپرسنتر وآلمرتستون،شامل اقسام مختلفی بودند.آنها علاوه­بر داشتن بخش­های خواربار،اسباب­بازی،لوازم­خانگی،مبلمان و تختخواب، شامل شعب جواهری«فرد­میر»،استارباکس،پیتزادوناتو و یک شعبه بانک درفروشگاه­های خودنیزبودند.» (farspage،1396)

      البته که موفقیت این فروشگاه ها اتفاق بدی برای کروگر نبود. چراکه باعث شد این کمپانی بتواند در سال 2005 تعداد زیادی از مغازه­های کوچک خود را افزایش دهد و بازار کروگر را راه­اندازی کند.کروگر در فوریه سال 2006 ایده­های خود را قالب بر ایجاد دو بازار جدید کروگر تا انتهای تابستان در حومه­ی شهر سینسیناتی مطرح کرد. با احتساب این دو بازار و افتتاح یک بازار جدید در مجموع تعداد بازار­های کروگر به شش عدد رسید. درهمان سال کروگر فروختن محصولات شرکت [26]والت­دیزنی را با قیمت بالاتر به­عنوان محصولات مشابه کروگر را قرارداد کرد. همچنین کروگر تغییراتی را در شکل ظاهری بسته­بندی محصولات دیزنی انجام داد؛ او از شخصیت­های کارتونی دیزنی و یا پیکسار همچون میکی­ماوس در بسته­بندی خود بکار گرفت.«همچنین کروگر به مرور از سال1998ساخت مراکز سوخت در فروشگاه­های خود را آغاز کرد وتوانست تا پایان فصل اول سال­جاری­میلادی،909جایگاه­بسازد.» (farspage،1396). همچنین این کمپانی توانسته­است برای جمع کثیری از افراد درحدود 334هزار کارمند،[27]اشتغال­زایی کند و بتواند در بسیاری از حوزه­ها خدمات و محصولاتی را از جمله مواد غذایی،لوازم­خانگی و یا حتّی فعالیت­های بانکی را ارائه دهد. برنارد کروگر قادر است که به­راحتی برای خود در هر شرایطی درآمدی میلیاردی رقم بزند بطوری که در سال گذشته درآمدی به ارزش 76میلیارد دلار کسب کرد؛ چراکه از علمی به نام کارآفرینی استفاده کرد.

 

جمعبندی

       سختی پژوهش زمانی مشخص می شود که موضوع کارآفرینی باشد. به خصوص در کشورهایی که کارآفرینی را دست کم می گیرند.علم کارآفرینی در تمام ادوار و جوامع بشری و با هر خلق و خوی انسانی همواره می­تواند برای انسان آینده­ساز باشد؛ به­ویژه در عصر تکنولوژی که پیشرفت، با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است. برنارد کروگر به خوبی متوجه اهمیت والای کارآفرینی شد و توانست این استعداد بالقوه­ی ذاتی را به یک استعداد بالفعل تبدیل کند و خود، تکنولوژی گسترده­تر کند؛ در حالی که برنارد خانواده­ای تنگدست داشت تا حدی که مجبور به کار کردن بود تا بتواند مقداری هزینه­های ناشی از خانواده را تأمین کند. درواقع کارآفرینی قابلیتی است که در اختیار تمام افراد بصورت بالقوه وجود دارد.

قدردانی

      در اینجا تشکر می­کنم از خانواده که با صبر و شکیبایی خود ما را همراهی و کمک­های قابل توجهی در ساختار مقاله نمودند. همچنین استاد محمدسجاد مزینی دبیر گرانقدر و جناب آقای حمزه­جعفری که در طی تدوین و تألیف مقاله نقش بسزایی داشتند.

منابع و مأخذ

1)ماحوزی،رضا،بهار1390،رویکرد روانشناختی ملاصدرا و نقص روانشناسی معاصر،شماره63 علمی-پژوهشی

2) دنیای اقتصاد،مجله،آذر1396،مفهوم فقر در اقتصاد

3)دنیای اقتصاد،مجله،آذر1396،داستان بزرگترین فروشگاه زنجیره­ای آمریکا

4)زرین­نگار،ندا،حسینی،سیدجلال،فروردین1396،بررسی رابطه­ی میان مدیریت دانش و نوآوری،دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت صنعتی

5)متمم( محل توسعه­ی مهارت­های من)،سایت،1396،کارآفرینی چیست؟

6)dictionary.abadis.ir،سایت،1396،دیکشنری کلمات

7)Hiddensecret.biog.ir،سایت،1396،داستان بزرگترین فروشگاه زنجیره­ای آمریکا

8) farspage.com،سایت،1396،داستان بزرگترین فروشگاه زنجیره­ای آمریکا

 

 



[1] Bernard henry kruger

[2] technology

[3] entrepreneurship

[4] Adam Smith

[5] motamem.org

[6] Vesper

[7] Richard Cantillon

[8] Howard Stevenson

[9] Richard Gordon Betty

[10] Joseph Schumpeter

[11] economy

[12] originality

[13] value creation

[14] Cincinnati

[15] ohio

[16] Walmart

[17] donya-e-eqtesad.com

[18] psychologist

[19] whatman

[20] Farspage.com

[21] Entrepreneur

[22] coding

[23] Imperial

[24] Hiddensecret.blog.ir

[25] consortium

[26] Walt Disney

[27]  Employment