درس روش تحقیق و مرجع شناسی
نگارنده: طاها رحمانی
پایه هفتم
موضوع: همه چیز پیرامون مدل استعداد بالقوه کارآفرینی کروگر
دبیرستان: علامه حلی 9(دوره اول متوسطه)
استاد راهنما: آقای محمد سجاد مزینی
آذر 1396
چکیده
از آنجا که مفهوم کارآفرینی بطور کامل در ایران ثابت نشده است، مطالعهی آن نقش مهمی را در رونق اقتصادی کشور ایفا میکند. همچنین ناشناخته بودن این موضوع مسبب آن است که در مقالات مربوط به این حوزه را جستجو کنیم. به زبان ساده تر ما در منابع معتبر مربوط به موضوع مقاله را جستجو کرده و مطالب کارآمد را مشخصکردیم و از ابزار فیشبرداری جهت حصول نکات اقدام کردیم. دنیای امروزی با سرعت بالایی در حال توسعه و ترقی است و اندکی درنگ می تواند ما را از پیشرفت بازدارد. کارآفرینی واژهای است که آن را میتوان به فرصتجویی،ریسکپذیری، ارزشآفرینی، محدود نشدن به منابع موجود، بهرهوری از فرصت ها و اهداف تفسیر کرد.اما اگر نگرش خود را به معنی لغوی کارآفرینی سوق دهیم، آن را میتوانیم به خلق یک حرفه یا شغل معنی کنیم. حال اگر کمی عمیقتر به لغت کارآفرین بیندیشیم میتوانیم نتیجه بگیریم که کارآفرین کسی است که برای اعضای جامعه اشتغالزایی کند. اکنون اگر نگاهی کلی به دنیای امروزی بیندازیم، به نتایج جالبی میرسیم.به مراتب در بعضی از مناطق دنیا مانند کشورهای جهان اول و دوم مشاغل متنوعتر و بیشتری نسبت به جهان دوم و نیز در جهان دوم مشاغل پشرفتهتری نسبت به جهان سوم وجود دارد. همچنین در کشورهای جهان سوم از جمله ایران، فقیرنشینان بیشتری را نسبت به افراد متوسط و یا ثروتمند جامعه شاهد هستیم. بنابراین میتوان گفت در جوامعی که روی کارآفرینی و کارآفرینان هدفگذاری نمیکنند یا آنها را دست کم میگیرند فقر و بیکاری بیداد میکنند. علاوهبر این کارآفرینی یک توانایی است که در ذات تمام افراد وجود دارد؛ اما بصورت یک استعداد بالقوه که افراد از این ویژگی ناآگاهند. علم روانشناسی، علمی است که از روی رفتار به شناخت ذهنیات، افکار و استعدادها میپردازد. برنارد کروگر یکی از انسانهای موفقی بود که توانست از تواناییهای خود استفاده کند، به عبارتی آن را بالفعل کند.
کلمات کلیدی:استعداد بالقوه و بالفعل،کمپانی کروگر،کارآفرینی،برناردکروگر،فقر،والتدیزنی، نظریههای کارآفرینی
مقدمه
آیا تا به حال فکر کردهاید چرا گاهی بعضی از انسانها یا کمپانیها و سازمانها در شرایطی نامتعادل به موفقیت میرسند اما خیلیها از موفقیت باز میمانند؟یا اینکه [1]برنارد کروگر کیست و چگونه در شرایطی که فقیر بودند توانست کمپانی کروگر را تأسیس کند و فروشی میلیاردی داشته باشد؟ همهی ما استعدادهایی داریم که از آنها بیخبریم و اگر آنها را بشناسیم بیشتر مشکلات ما از جمله بیکاری و فقر از بین خواهد رفت. حال این سوال پیش میآید که چرا در اقصینقاط جهان یکی از مشکلات اصلی جامعه بیکاری و فقر است؟کارآفرینی همانطور که از نامش پیداست تولید کار برای اعضای جامعه است؛ اما در بعضی نقاط دنیا آنطور که باید مورد توجه قرار نمیگیرد. بدیهیاست که اگر کار نباشد فقر جایگزین آن میشود.
بسیاری از منابع پیشین اینگونه هستند کارآفرینی باعث پیشرفت در زندگی،[2]تکنولوژی،علم و درکسب و کارمان میشود.حتی ما میتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم که اولین بنیانگذار آن ایده و تحول در شغل و زندگی شویم.مشاغلی که در آنها کارآفرینی و خلاقیت وجود نداشت از بین رفتهاند مانند معرکهگیری که تا چند سال پیش در بعضی کشورها رواج داشت.اما رفتهرفته قوانینی تصویب شدند و امکانات تفریحی مانند باغوحشها، شهربازیها و به خصوص سیرکها که با حیوانات بیشتر و متنوع تر، نمایشی هیجانانگیزتر و متفاوتتری را نشان میدهند. در زمانهای قدیم مردم اطلاعات کمی از استعدادهایشان داشتند؛ آنها را نمیشناختند و یا اگر هم میشناختند، نمیدانستند که چگونه از آنها استفادهکنند؛ اما امروزه با اطلاعاتی که علم روانشناسی در اختیار ما قرار داده ما بهراحتی میتوانیم تواناییها را شناسایی و در پیشرفت تکنولوژی و ارتقای سطح آگاهی در زمینهی کارآفرینی بکار گیریم.تا بهحال پژوهش خاصی درمورد بررسی و یا تحلیل علت موفقیت برنارد هنری کروگر صورت نگرفته است؛ ما سعی براین داریم که در این مقاله به ضرورت کشف استعداد بالقوه و بالفعل کردن آن و تاثیر استعدادهای ذاتی که خداوند در وجود ما نهادهاست و بررسی و تحلیل نحوهی بکارگیری کروگر از استعدادهایش در کارآفرینی بپردازیم.
ادبیات تحقیق
1_استعداد بالقوه : همانطور که از نامش مشخص است نوعی استعداد است که افراد از وجود آن خبر ندارند و از آن نمیتوانند بهره بگیرند در واقع مانند نیرویی در سرشت انسانها است که مورد استفاده قرار نمیگیرند.
2_[3]کارآفرینی : با وجود اینکه تقریبا سیصد سال است که برخی را کارآفرین لقب میدهند اما با توجه به دریافتی که دنیای امروزی از این کلمه دارد شاید قریب به یک سده باشد که کارآفرینی مورد استفادهی بشر قرار میگیرد.البته نکتهی مهم اینجاست که کارآفرینی یک علم است. واژهی کارآفرین را ابتدا اقتصاددانانی مانند ریچارد کانتیلون و [4]آدام اسمیت بکار بردهاند([5]سایت متمم،1396). البته که با وجود دانشمندان بزرگی همچون ژوزف شومپیتر تعاریف متفاوتی برای کارآفرینی بوجود میآید که ما به بررسی چند نمونه از این تعاریف میپردازیم:
1_2_نگاه "[6]وسپر" به کارآفرینی : وسپر در کتاب خود به توصیف و تحلیل کسب و کارهای جدید میپردازد و نکتهی مهمی را برای ما یادآور می شود که آن ارزشآفرینی است. در واقع میگوید شرکت کوچکی که برای فقط پنج نفر اشتغالزایی میکند اما نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارد قطعاً بهتر است از کسب و کاری که باعث ایجاد شغل برای هزاران نفر میشود اما نقش بسیار محدودی در حوزهی اقتصاد دارد(متمم،1396). در نهایت با توجه به دیدگاه وسپر میتوان گفت کارآفرین کسی است که ارزش میآفریند.
2_2_کارآفرینی در نظر "[7]ریچارد کانتیلون" : ریچارد مفهوم کارآفرینی را در ریسک کردن میدانست. در حقیقت کانتیلون نظم دادن به کسب وکار وپذیرش خطر انجام این کار را کارآفرینی مینامد.خطری که به امید بهرهوری انجام شود(متمم،1396). حال با توجه به نگرش کانتیلون میتوان نتیجه گرفت که کارآفرینی ریسک سازماندهی به یک کسب و کار است.
3_2_تعریف کارآفرینی از منظر "[8]هوارد استیونسن" : کارآفرینی ازدیدگاه استیونسن تعقیب فرصتهایی است که فراتر از منابعی هستند که در دسترس است. در نظریهی استیونسن دو مفهوم وجود دارد: یکی فرصتطلبی و دیگری محدود نشدن به منابع موجود. شاید بتوان نتیجه گرفت که در نظر هوارد ایجاد مسیرهای جدید در اقتصاد و محیط کسب و کار اهمیت ویژهای دارد. البته این را هم باید اضافه کرد که استیونسن در شرایطی نظریهی خود را ارائه داد که کارآفرینی را برابر با اختلال شخصیتی و خطرپذیر بودن بیمارگونه میدانستند(متمم،1396). اکنون با توجه به درک هوارد از کارآفرینی میتوان نتیجه گرفت که مفهوم کارآفرینی را پیشرفت تشکیل میدهد. حال این پیشرفت میتواند در مباحث کاری باشد یا موضوعات دیگر.
4_2_نظریه ی"[9]ریچارد گوردون بتی" درمورد کارآفرینی : گوردون در کتاب خود کارآفرینی را متمرکز شدن بر اقدام معنی میکند. البته او دربارهی کارآفرینان نیز اظهار نظر کردهاست. چنانچه میگوید آنها در هر شرایطی و در هر مکان و زمان اگر با چالشی روبرو شوند راهحل را در اقدام کردن میبینند و با ایجاد کسب و کار تلاش میکنند نسبت به معما واکنش نشان دهند(متمم،1396).
5_2_تعریف کارآفرینی از دیدگاه "[10]ژوزف شومپیتر" : ژوزف عصارهی کارآفرینی را با ادراک و بهرهوری از فرصتها بیان میکند. البته که تعاریف دیگری را برای کارآفرینی در نظر میگرفت. به عنوان مثال بر این تأکید داشت که کارآفرینی احیای اقتصاد و سازمانها است. علت تعاریف متفاوت برای کارآفرینی از شومپیتر وارد شدن او به عرصهی سیاست بود. امّا نگرش ژوزف به کارآفرینی صرفاً احیای [11]اقتصاد و تشکیلات نبود؛ او ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهوم جستجو و ایجاد فرصت در نظر میگرفت. پدر علم کارآفرینی برای ارتباط میان[12]نوآوری و کارآفرینی ارزش بسیاری قائل می شد. او پنج متد نوآوری را مطرح کرد(متمم،1396) :
1_5_2_تعریف یک کالای نوین
2_5_2_استفاده از یک متد نوین جهت تولید یک محصول قدیمی
3_5_2_خلق یک بازار برای یک محصول موجود
4_5_2_اکتشاف و بهکارگیری از یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه
5_5_2_ایجاد یک بافت مدرن برای یک تکنیک موجود
در کل ما نمیتوانیم تعریف مشخصی را برای کارآفرینی بیانکنیم. اما براساس دانشمندان خبره کارآفرینی میتوان تعاریف[13]ارزشآفرینی، ریسککردن، تمرکز براقدام و فرصت را اصلیترین و مهمترین تعاریف مطرح شده دانست.
3_کمپانی کروگر: مجلهی اقتصاد کمپانی کروگر را بهطور خلاصه اینگونه تعریف میکند: «کروگر نام یک کمپانی موفق در زمینهی خردهفروشی سوپرمارکت زنجیرهای درآمریکا است که توسط برنارد کروگر در سال 1883 در [14]سینسیناتی [15]اوهایو، ساختهشد. در واقع کروگر بزرگترین فروشگاه زنجیرهای خواربار و دومین خردهفروش این محصولات از منظر حجمفروش در آمریکا است. در کل در آمریکا بعد از [16]والمارت دومین خردهفروش عمومی است.تاکنون کروگر 3619 فروشگاه را بصورت مستقیم یا از طریق زیرمجموعههایش اداره میکند. مرکز اصلی این کمپانی در مرکز شهر سینسیناتی واقع شده اما در اغلب ایالات دارای فروشگاههایی از جمله سوپرمارکت، هایپرمارکت،فروشگاه رفاه و بازار جواهرات می باشد»([17]مجله دنیای اقتصاد،1390).
4_ استعداد بالفعل : فعل در لغت به معنای انجام کار است. حال با توجه به مفهوم فعل میتوان گفت که استعداد بالفعل استعدادی است که مورد استفاده قرار میگیرد؛ در واقع یک ویژگی است که در ذات انسانها نهادینه شدهاست و مورد استفاده قرار میگیرد.
5_روانشناسی : اگر فقط کمی به واژهی روانشناسی بیندیشیم درمییابیم که معنی این لغت شناختن روان یا روح و افکار انسان است. درواقع علم روانشناسی علمی است که به بررسی شخصیت و رفتار آدمی میپردازد. در تعریف گفتهشده واژهی رفتار به چشم میخورد. اما از آنجا که رفتار انسان نتیجهی تفکرات، تخیلات و احساسات آدمی است [18]روانشناسان و روانکاوان با شناخت رفتار انسان به شناخت ذهنیات بشر دست مییابند(ماحوزی،1390).
6_ فقر : فقر مقولهای نیست که بتوان بهسادگی برای آن در جهان و در ادوار و موضوعات مختلف تعریف یکسانی را بیان کرد. اما میتوان مفهوم کاملتری را نسبت به مفاهیم ارائهشده برای آن مطرح کرد. با این حال علم اقتصاد همواره سعی بر این دارد که تعریف دقیقتری را برای فقر ارائه دهد. اقتصاد مفهوم فقر را در مقدار دسترسی افراد به منابع مورد نیاز جهت برآوردن نیازهایشان میداند(دنیای اقتصاد،1390).
7_نوآوری : در فرهنگنامه این لغت به معنای ابتکار، اختراع و ابداع است. نوآوری در واقع جریان دریافت یک اندیشهی مبتکرانه است؛ در صورتی که این اندیشه قابلیت مبدل شدن به یک کالا، خدمت و یا روشهای نوین عملیاتی را داشته باشد(ندا زرین نگار،سیدجلال هاشمی،1396). همچنین [19]واتمن عقیده دارد که «یک نوآور،میبایست تا حدی باز رفتار کند،بسیار تلاش و کوشش کند و مهم تر از همه مرتکب اشتباهاتی شود؛چراکه اگر افراد اشتباه نکنند به احتمال زیاد چیزی نخواهند یاد گرفت.»
8_برنارد کروگر : «برنارد هنری کروگر در یک خانوادهی پرجمعیت مهاجر آلمانی در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو و در 24 ژانویهی 1860 متولد شدهاست. او پنجمین فرزند از میان ده فرزند خانواده بود. این خانواده صاحب یک مغازهی خشکبار بودند اما برنارد مجبور شد که در 13 سالگی در جای دیگری کار کند تا کمک هزینهی خانواده باشد. او ابتدا به داروخانهای رفت و پس از مدتی به یک مزرعهی کشاورزی رفت. در سالهای بعد برنارد مجبور شد که چای را منزل به منزل بفروشد(farspahe[20]،1396)
[21]کارآفرین: با توجه به نظریههای کارآفرینی ارائه شده توسط خبرگان کارآفرینی میتوان گفت که کارآفرین کسی است که با متمرکز شدن بر اهداف،ریسکارزشآفریدن را بگونهای که همواره حس فرصتطلبی را داراست، میپذیرد. البته بطوری که هرگز خود را به امکانات موجود محدود نکند.
روش تحقیق
تحقیقات ثابت کرده دنیای امروزی را بهسادگی نمیتوان به صورت کمی تحلیل کرد. به زبان سادهتر پدیدهها و اتفاقات جهان امروزی را آسان نمیتوان با آمار و اعداد بررسی و بیانکرد . بنابراین ما آن را با میزان کیفیت یا بهطور کیفی میسنجیم. روش مناسبی که میتواند موضوعات را به صورت کیفی به ما نشان دهد روش کتابخانهای یا اسنادی است. البته قابل ذکر است که روش کتابخانهای حالت کیفی-کمی را دارد.همان طورکه از نام این روش پیداست، ما دلایل خود را از کتب و متون معتبر مربوط به این حوزه با سند و مدرک استناد میکنیم. البته هدف اولیه مبنابر روش تحلیل تم و استفاده از نخبگان و اساتید خبرهی کارآفرینی و برای ادای مطلب استفاده از([22]کدینگ)بود؛اما بهدلیل مشکلات زمانی قادر به انجام مصاحبه نبودیم و مجبور به استفاده از روش اسنادی شدیم.
برای استفاده از هر روشی میبایست ابزارهایی را بکار گیریم. در روش کتابخانهای یا اسنادی مهمترین ابزار"فیشبرداری"است.لازمهی استفاده از این ابزار این است که در منابع تأیید شدة مرتبط با مباحث نزدیک به هدف اصلی مقاله را جستجو کرده و مطالب مهم،کارآمد و ضروری را شناسایی و استخراج گردد. البته قابل ذکر است که در ابتدا از درستی منبع و ارتباط مطالب آن با هدف اصلی مقاله اطمینان کامل حاصل گردد و سپس جهت استحصال مطالب مورد نظر اقدام نماییم.
نتایج مقاله
قبلاً گفته بودیم که چنانچه در اقتصادی اشتغالزایی صورت نگیرد آن اقتصاد شکست میخورد. حال اگر عبارت مذکور را با زندگی برنارد کروگر مقایسه کنیم با توجه به اینکه کروگر نیز قبل از چایفروشی در خانوادهای تهیدست زندگی میکرد اما با استفاده از کارآفرینی و پیشنهاداتی که جهت شراکت با شرکتهای دیگر ارائه میداد و اینکه بهدرستی از فرصتهای پیش آمده استفاده کرد توانست یک کمپانی میلیاردی را راهاندازی کند.
تشریح نتایج
همانطور که ذکر شده است کروگر برای مخارج ناشی از نیازهای خانواده مجبور به کارکردن بود که برای درآمد بیشتر به ناچار چای میفروخت. از طرفی اوضاع شرکت چای [23]امپریال، نامتعادل شد و مدیران و صاحبان این شرکت تصمیم گرفتند که کروگر را بهعنوان مدیر استخدام کنند.« طی مدتی که کروگر مدیر بود پیشنهاداتی را جهت شراکت با فروشگاهها ارائه میداد اما مالکان و صاحبمنصبان این شرکت ایدههای کروگر را رد میکردند. کروگر نیز هنگامیکه پیشنهادات خود را مردود ملاحظهکرد از امپریال دوریکرد وبرای خود مغازهی خواربارفروشی بازکرد(Hiddensecret[24]،1396). با توجه به اینکه فروشگاه بزرگ چای غرب دشواری ها و مصائب بسیاری داشت ، در دو سال باتلاشهای فراوان4شعبهی دیگر را با موفقیت افتتاح کرد. برنارد بهعلت تولید محصولات متنوع فروشگاههایش را«کمپانی نانوایی و خواربارفروشی کروگر»نامگذاری کرد اما پس از مدتی آن را به «کروگر» کوتاه کرد(Hiddensecret،1396). البته نکتهی مهم در سرعت بالای پیشرفت کروگر است که آن را به استفاده از کارآفرینی مدیون است؛ چراکه توانست تا سال 1920، تعداد مغازههایش را به بیش 5500 برساند. همچنین ویژگیهای بارزی که فروشگاههای این کمپانی موفق را از دیگر شرکتها متمایز میسازد،ارزانی قیمت و یکپارچه و زنجیرهای بودن آنهاست. کروگر در فروشگاههای خود به پارکینگ اتومبیل اهمیت کمی نمیداد. بطوریکه توانست در دههی 1930 پرچمدار فروشگاههای دارای پارکینگ باشد. برنارد کروگر توانست به خوبی مفهوم کارآفرینی را با عملش همراه کند زیرا روشی جدید را جهت نظارت بر کیفیت مواد اولیه محصولاتش عرضه کرد. به گونهای که بنا به ارسال مسئولان خرید خود به مزارع کشاورزی کرد تا بتواند نظارت مستقیمتری برروی چگونگی تولید مواد اولیه داشتهباشد.(دنیای اقتصاد،1396).
قطعاً هرگاه کیفیت محصولات و خدمات یک [25]کنسرسیوم یا شرکتی افزایش یابد خریداران بیشتری برای آن کمپانی نسبت به تولیدکنندگان دیگر ایجاد میشود. حال اگر مقدار خریداران افزایش یابد، نیاز به تولید کالای بیشتری است. کروگر همواره تلاش بر این داشت که محصولات باکیفیتتری را به مشتریان ارائهدهد. با افزایش مشتریان و کیفیت محصولات کروگر، برنارد جهت ساماندهی به کیفیت محصولاتش سازمانی را با نام «شرکت غذایی وسکو»تأسیس کرد(دنیای اقتصاد،1396).«کروگر در سال1983کمپانیهای فروش خواربار«دیلون»در کانزاس را به همراه زیرمجموعههایش،کینگسوپرز،سیتیمارکت،فرایز،بیکرز،ژربزوفروشگاههای رفاه زنجیرهای«کویکشاپ»خریداری کرد. «بازارکروگر» زنجیرهای از هایپرمارکتها است که در سال2004در کلمبوس، اوهایو افتتاح شد. همچنین در آن زمان چندین فروشگاه بزرگ ورشکستهشده بودند.قالب این فروشگاهها براساس«بازار فرایز»بودکه هنوز هم درشعبهی آریزونای کروگرفعالیت میکند. این فروشگاهها به مانند رقبای زنجیرهای کروگر،یعنی میجر،سیرزگراند،سوپرکیمارت،والمارتسوپرسنتر وآلمرتستون،شامل اقسام مختلفی بودند.آنها علاوهبر داشتن بخشهای خواربار،اسباببازی،لوازمخانگی،مبلمان و تختخواب، شامل شعب جواهری«فردمیر»،استارباکس،پیتزادوناتو و یک شعبه بانک درفروشگاههای خودنیزبودند.» (farspage،1396)
البته که موفقیت این فروشگاه ها اتفاق بدی برای کروگر نبود. چراکه باعث شد این کمپانی بتواند در سال 2005 تعداد زیادی از مغازههای کوچک خود را افزایش دهد و بازار کروگر را راهاندازی کند.کروگر در فوریه سال 2006 ایدههای خود را قالب بر ایجاد دو بازار جدید کروگر تا انتهای تابستان در حومهی شهر سینسیناتی مطرح کرد. با احتساب این دو بازار و افتتاح یک بازار جدید در مجموع تعداد بازارهای کروگر به شش عدد رسید. درهمان سال کروگر فروختن محصولات شرکت [26]والتدیزنی را با قیمت بالاتر بهعنوان محصولات مشابه کروگر را قرارداد کرد. همچنین کروگر تغییراتی را در شکل ظاهری بستهبندی محصولات دیزنی انجام داد؛ او از شخصیتهای کارتونی دیزنی و یا پیکسار همچون میکیماوس در بستهبندی خود بکار گرفت.«همچنین کروگر به مرور از سال1998ساخت مراکز سوخت در فروشگاههای خود را آغاز کرد وتوانست تا پایان فصل اول سالجاریمیلادی،909جایگاهبسازد.» (farspage،1396). همچنین این کمپانی توانستهاست برای جمع کثیری از افراد درحدود 334هزار کارمند،[27]اشتغالزایی کند و بتواند در بسیاری از حوزهها خدمات و محصولاتی را از جمله مواد غذایی،لوازمخانگی و یا حتّی فعالیتهای بانکی را ارائه دهد. برنارد کروگر قادر است که بهراحتی برای خود در هر شرایطی درآمدی میلیاردی رقم بزند بطوری که در سال گذشته درآمدی به ارزش 76میلیارد دلار کسب کرد؛ چراکه از علمی به نام کارآفرینی استفاده کرد.
جمعبندی
سختی پژوهش زمانی مشخص می شود که موضوع کارآفرینی باشد. به خصوص در کشورهایی که کارآفرینی را دست کم می گیرند.علم کارآفرینی در تمام ادوار و جوامع بشری و با هر خلق و خوی انسانی همواره میتواند برای انسان آیندهساز باشد؛ بهویژه در عصر تکنولوژی که پیشرفت، با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است. برنارد کروگر به خوبی متوجه اهمیت والای کارآفرینی شد و توانست این استعداد بالقوهی ذاتی را به یک استعداد بالفعل تبدیل کند و خود، تکنولوژی گستردهتر کند؛ در حالی که برنارد خانوادهای تنگدست داشت تا حدی که مجبور به کار کردن بود تا بتواند مقداری هزینههای ناشی از خانواده را تأمین کند. درواقع کارآفرینی قابلیتی است که در اختیار تمام افراد بصورت بالقوه وجود دارد.
قدردانی
در اینجا تشکر میکنم از خانواده که با صبر و شکیبایی خود ما را همراهی و کمکهای قابل توجهی در ساختار مقاله نمودند. همچنین استاد محمدسجاد مزینی دبیر گرانقدر و جناب آقای حمزهجعفری که در طی تدوین و تألیف مقاله نقش بسزایی داشتند.
منابع و مأخذ
1)ماحوزی،رضا،بهار1390،رویکرد روانشناختی ملاصدرا و نقص روانشناسی معاصر،شماره63 علمی-پژوهشی
2) دنیای اقتصاد،مجله،آذر1396،مفهوم فقر در اقتصاد
3)دنیای اقتصاد،مجله،آذر1396،داستان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای آمریکا
4)زریننگار،ندا،حسینی،سیدجلال،فروردین1396،بررسی رابطهی میان مدیریت دانش و نوآوری،دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت صنعتی
5)متمم( محل توسعهی مهارتهای من)،سایت،1396،کارآفرینی چیست؟
6)dictionary.abadis.ir،سایت،1396،دیکشنری کلمات
7)Hiddensecret.biog.ir،سایت،1396،داستان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای آمریکا
8) farspage.com،سایت،1396،داستان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای آمریکا
[1] Bernard henry kruger
[2] technology
[3] entrepreneurship
[4] Adam Smith
[5] motamem.org
[6] Vesper
[7] Richard Cantillon
[8] Howard Stevenson
[9] Richard Gordon Betty
[10] Joseph Schumpeter
[11] economy
[12] originality
[13] value creation
[14] Cincinnati
[15] ohio
[16] Walmart
[17] donya-e-eqtesad.com
[18] psychologist
[19] whatman
[20] Farspage.com
[21] Entrepreneur
[22] coding
[23] Imperial
[24] Hiddensecret.blog.ir
[25] consortium
[26] Walt Disney
[27] Employment